Strona główna Powiat DrawskiZłocieniec Prawo dla każdego – ,,Wadliwy zakupiony towar – zakupy stacjonarne, a online’’

Prawo dla każdego – ,,Wadliwy zakupiony towar – zakupy stacjonarne, a online’’

przez admin

W ramach prowadzonego przez nasz portal cyklu porad z zakresu prawa dziś zajmiemy się tematyką tzw. ,,reklamacji”. Informacji na ten temat udzieliła nam Sabrina Maszkowska właściciel Kancelarii Prawnej ze Złocieńca.

Wraz z nadejściem Nowego Roku w prawie konsumenckim obowiązują nowe regulacje dotyczące sprzedaży stacjonarnej oraz on-line. Wobec tego, które przepisy się zmieniły oraz jakie przysługują nam prawa w kwestii zakupionego towaru posiadającego wadę?

Od Nowego Roku na zwrot towaru zakupionego na pokazie, w miejscu zamieszkania konsumenta, czy na wycieczce – czas na odstąpienie od umowy wynosi do – 30 dni. Z dniem 1 stycznia zabronione jest także przyjmowanie od konsumenta płatności przed upływem terminu do złożenia oświadczenia o odstąpieniu od umowy. W przeciwnym razie, taki czyn podlega karze grzywny. Przepisy te nie dotyczą jednak pokazu, który został przygotowany w miejscu zamieszkania kupującego na jego jasne zaproszenie.

Jeżeli chodzi o reklamację towaru, który okazał się wadliwy – konsument w ciągu – 2 lat ma prawo domniemywać istnienia wady zakupionego towaru, czyli może złożyć reklamację.

Co oznacza zatem wadliwy towar? Otóż na podstawie art. 5561 §1 Kodeksu cywilnego wada polega na niezgodności rzeczy sprzedanej z umową, czyli produkt nie nadaje się do celu, o którego istnieniu sprzedawca zapewnił konsumenta lub została wydana kupującemu w stanie niekompletnym.

Należy pamiętać, że najpierw powinno się żądać naprawy lub wymiany towaru. Jeśli jest to niemożliwe, należy żądać zwrotu pieniędzy!

Pismo reklamacyjne powinno zawierać: datę zgłoszenia, określenie sprzedawcy i kupującego, określenie wadliwego towaru, wraz z opisaniem tych wad oraz wymaganego żądania od sprzedawcy. Kluczowym w sprawie reklamacji jest paragon zakupu towaru lub faktura VAT. Można dodatkowo posłużyć się wydrukiem operacji dokonanych za pomocą karty płatniczej, wyciągiem z banku lub e-mailem z potwierdzeniem transakcji. Pismo konsument może złożyć osobiście lub wysłać listem poleconym ze zwrotnym potwierdzeniem odbioru.

Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji przez kupującego.

Porady udzieliła Sabrina Maszkowska – Kancelaria Prawna w Złocieńcu. Kontakt: http://kancelariamaszkowska.pl/

You may also like

Pomorze Zachodnie – portal Informacyjny

LokalnyReporter.pl

Strona wykonana i administrowana przez:
Golden-Media.pl