Burmistrz Złocieńca Krzysztof Zacharzewski w ramach wydanego obwieszczenia poinformował, że do złocienieckiego urzędu miejskiego wpłynęło 18 odwołań w sprawie wydanej przez burmistrza decyzji środowiskowej dotyczącej budowy obwodnicy Złocieńca.
Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach została wydana przez Burmistrza Złocieńca w maju tego roku po przeprowadzeniu postepowania administracyjnego. Decyzja to dokument, który wskazuje w jaki sposób należy wykonać inwestycję, tak aby jak najmniej pogorszyć stan środowiska. Jest to kluczowy dokument przy realizacji tego typu inwestycji. Po uzyskaniu decyzji Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przystąpiła do kolejnego etapu prac przygotowawczych, czyli opracowania elementów Koncepcji Programowej i wykonania badań podłoża.
Po analizie wniesionych odwołań złocienieccy urzędnicy nie dopatrzyli się w odwołaniach powodów, które byłyby podstawą do uchylania wcześniej wydanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji budowy obwodnicy w Złocieńcu. Wszystkie odwołania zostały przekazane do Samorządowego Kolegium Odwoławczego z wnioskiem o ich uchylenie.
Trasa obwodnicy
Obwodnica Złocieńca, którą zrealizujemy w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, będzie jednojezdniową drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). W wybranym wariancie obwodnica ominie Złocieniec od południa. Droga rozpocznie się przed początkiem Rzęśnicy, następnie przejdzie wiaduktem nad linią kolejową. Droga dalej będzie przez około 2,8 km biegła terenami polnymi, a następnie przez obszar leśny. Na przecięciu z ul. Żeromskiego zaplanowane jest skrzyżowanie, kolejne będzie na przecięciu z ul. Mirosławiecką. Dalej obwodnica zmieni swój przebieg na północno-wschodni wychodząc z obszaru leśnego. Wiaduktem przejdzie na ul. Piaskową, liniami kolejowymi n 410 oraz 210 i rzeką Wąsawą. Obwodnica dalej będzie przebiegała na zachód od byłego wysypiska śmieci, aby włączyć się w przebieg DK20 w pobliżu istniejącej stacji paliw i skrzyżowania z drogą do Budowa.
Obwodnica wyprowadzi tranzyt ze Złocieńca
Obecnie DK20 przebiega przez centrum miasta, a na trasie znajduje się wiele skrzyżowań i przejść dla pieszych. Ściany budynków na ul. Dworcowej są niemal na krawędzi jezdni. Bezpośrednio przy przejeździe kolejowym w Złocieńcu są dwa skrzyżowania drogi krajowej pod bardzo ostrym kątem, co powoduje problemy zarówno w komunikacji pieszej w mieście, ale również jest niekorzystne dla ruchu drogowego. Dlatego niezbędne jest powstanie obwodnicy miasta.
Nowa trasa wyprowadzi ze Złocieńca ruch tranzytowy z DK20. Zmniejszy się hałas i zostaną ograniczone inne negatywne oddziaływania ruchu drogowego w mieście. Zaplanowane rozwiązania komunikacyjne umożliwią powiązanie obwodnicy z ul. Piaskową, przy której są obiekty magazynowo-przemysłowe, dzięki temu ruch do tego obszaru nie będzie musiał wjeżdżać do miasta. Znaczące korzyści odczują kierowcy, którzy nie będą już musieli przejeżdżać przez miasto jadąc DK20. Obwodnicy w wybranym wariancie omija również wieś Rzęśnica położoną bezpośrednio przed Złocieńcem. Mieszkańcy Rzęśnicy wcześniej wielokrotnie zwracali uwagę na kwestię problemów generowanych przez znaczący ruch na DK20, obwodnica rozwiąże również ten problem.